About Me

My photo
simply ebi. be yourself but don't be selfish.

Tuesday, January 24, 2012

mana pergi kekuatan bujang senang?

Dulu pasukan bolasepak sarawak cukup digeruni dan ditakuti sekuruh Malaysia. Sehinggakan rata-rata pemain yang mewakili Malaysia adalah dari Sarawak seperti Bobby Pian, kembar Ramos Sari dan Ramles Sari, Gilbert Cassidy Gawing dan ramai lagi. tapi sekarang makin tenggelam dan mundur. apakah puncanya?

Sarawak adalah negeri yang sangat luas dan bakatnya sebenarnya banyak. tapi masalahnya sekarang adalah pembangunan peringkat akar umbi. kalau akar dah tak kuat macam mana pokok nak berdiri kan?

untuk pengetahuan anda, aku dah tengok sendiri kat depan mata aku. budak-budak yang ada potensi selalu dipinggirkan. sebaliknya, coach yang kononnya hebat akan pilih pemain dari kalangan saudara-mara, adik-beradik, kawan-kawan dan itisi. paham kan apa aku nak sampaikan?

bola ni permainan berpasukan. kita takkan dapat biar seorang bakat tu berkembang dengan sendirinya. ia perlu diasah, dilatih dan dibentuk. tapi kalau kita tak ambik dia masuk team, macam mana dia nak dapat peluang? sia-sia.

aku agak menyampah dengan team kampung aku. perasan hebat.
baiklah. saja-saja nak menulis. bosan kot.

Sunday, January 22, 2012

anggapan orang di sekeliling

bila kita dah lama tak muncul di mata orang, orang akan sedikit demi sedikit melupakan kita. jadi bila kita muncul balik, orang akan ada first impression semula dekat kita. dia kenal kita. dalam pemkiran dia mungkin kita dah berubah. sebab itu bila kita jumpa balik orang yang dah lama kita tak jumpa, kita akan rasa malu-malu taik kucing. orang pun sama.

itu pengajaran yang aku dapat sebab jarang balik kampung. kawan-kawan yang dulu selalu main tarik2 seluar samapai bogel dah jadi kawan yang awkward. tak tahu nak cakap apa sesama sendiri. mungkin jugak semua dah besar.

tapi aku rindu kawan-kawan aku tu yang dulu. lepak sama-sama, main bola sama-sama. ya, terutamanya kawan main bola. dulu sebelum masuk padang gelak sampai puas semuanya. sekarang diam je masing-masing. terutama dekat aku. haha. mungkin salah aku jugak. sebab aku sekarang pendiam. aku takut terlepas cakap. terutama sekali cakap besar. 

 ni kanak2 kampung aku. credit to azrul sharkawi


kawan-kawan aku kat kampung tak semua pandai-pandai macam korang. tak semua bernasib baik dapat masuk menara gading. aku ni tak menunjuk tapi aku dapat rasa diorang ada rasa rendah diri bila jumpa aku. aku taknak tapi realiti ekarang macam tu.

tapi yang masih kekal adalah chemistry atas padang bola tak jauh berubah. aku harap benda ni lah yang menyatukan kita. komunikasi tak semestinya melalui perkataan dan dialog bukan? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...