About Me

My photo
simply ebi. be yourself but don't be selfish.

Wednesday, August 17, 2011

hipotesis:cara nak naik berat badan :D

If it is more rice, less chicken, then it will be the usual way of me having my stomach full.

orang kita selalu pesan, "makan nasik sikit sangat, macam mana nak besar?"

there you go, the mistake!

Terpengaruh dengan mitos ni, aku memang kuat makan tapi aku makan banyak nasi, ayamnya sikit. kadang2, sebab banyak sangat telan nasi, seketul ayam tu pun aku tak boleh habiskan. mungkin sebab tu badan aku maintain kurus. berat tak naik, tak turun.

kita semua tau kan nasi tu karbohidrat, ayam tu protein. karbohidrat lebih kepada penghasilan tenaga. protein pulak untuk membina tisu badan. bingo!

sebab makan banyak nasik jugak la aku kadang-kadang rasa hiperaktif. kalau kau duduk sama sekolah dengan aku/sama kolej, mesti kau perasan yang aku ni paling awal pegi main bola/futsal. ni sebab aku rasa teruja tau tak. kenapa? mungkin sebab aku terlalu bertenaga lepas makan nasi yang banyak. haha!

benda simple kan? tapi aku tak sedar. memang aku patut makan daging lebih banyak. tak semestinya ayam. ikan, lembu pun boleh jugak tapi ngot2, oh tidak! ~_~

kalau kita tengok makanan ruji orang asia dengan barat,
  • orang asia makan nasik
  • orang barat/arab makan roti
Tapi kan, badan siapa lebih besar? orang barat/pak arab. am I right? yes!


bukan roti yang menjadikan mereka besar sebenarnya. tapi pecahan dalam satu pinggan mereka adalah lebih kepada daging/protein ma. itu pasai la depa besaq2.


jadi bagi kawan-kawan yang nak naik berat badan/saiz badan tu, apa kata kita mula lebihkan makan daging ayam, lembu dan ikan dan bukan ngot ngot mulai sekarang. cubala. aku dah mula dah. rasa improvenya kok!


p/s waktu medical check up aritu, tinggi aku dah naik dr 1.75 kepada 1.76. haha. banyak2la minum susu dutch lady. =)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...